Julkaisut

Matkailumajoituksen superhaku kruunaa Reino-hankkeen syksyn

Julkaistu 25.10.2024 Muokattu 25.10.2024

Rethinking North – Ympärivuotisuus matkailun menestystekijäksi -projekti, lyhyemmin Reino-hanke, saavuttaa tärkeän virstanpylvään matkailumajoituksen superhaku-palveluun tulevien tietojen kokoamistyön myötä. Suomussalmen matkailupalvelujen nettisivujen etusivulle linkitettävän palvelun uskotaan olevan paras työkalu matkailijoille, jotka etsivät majoitusvaihtoehtoja Suomussalmen alueella. 

Saksalaismatkailijat huomion kohteena 

Visitsuomussalmi.fi-sivustolle on työstetty kieliversioita, jotka palvelevat erityisesti saksalaisia ja ranskalaisia matkailijoita. Kieliversiot pyritään saamaan valmiiksi vielä tämän vuoden puolella. Saksalaiset ovat perinteisesti olleet suuri matkailijaryhmä, ja ranskalaisten määrä on kasvussa. 

Reino-hanke tekee tiivistä yhteistyötä Arctic Lakeland -brändin kanssa, mikä vahvistaa alueen kansainvälistä näkyvyyttä. Syyskuussa VisitFinland järjesti Saksan alueen ja kulttuurin tuntemuksen koulutuksen Vuokatissa. 

“Vaikka osallistujamäärä jäi harmittavan vähäiseksi, koulutus lisäsi koko Kainuun alueen toimijoiden ymmärrystä saksalaisturisteista”, Reino-hankkeen projektikoordinaattori Olga Kannoeva kertoo. 

Matkailuyritysten tuotemanuaali 

Matkailuyritysten tuotemanuaalin kilpailutus on käynnissä. Digitaalinen manuaali on suunniteltu erityisesti matkanjärjestäjien tarpeisiin ja se toimii hyödyllisenä työkaluna kansainvälisessä markkinoinnissa ja suhteiden luomisessa. Manuaali auttaa hahmottamaan alueen palveluvalikoimaa ja tekee siten matkanjärjestäjien kansainvälisestä yhteistyöstä sujuvampaa. 

Matkamessut ja workshopit ensi vuonna 

Reino-hanke osallistuu perinteisille matkamessuille, jotka järjestetään 15.–19. tammikuuta 2025. Messuilla ollaan mukana sekä ammattilaisten että yleisön päivinä, mikä tarjoaa erinomaisen tilaisuuden verkostoitumiseen ja alueen matkailutarjonnan esittelyyn. 

Keväällä osallistutaan Outdoors Travel Workshopiin sekä Winter Fun Workshopiin, johon osallistuu matkanjärjestäjiä muun muassa Ranskasta, Belgiasta, Hollannista ja Ruotsista. Hankkeen edustaja osallistui aiemmin vastaaviin Winter Fun Workshopiin sekä Summer Fun Workshoppiin tänä vuonna.  

Näiden workshop-tapahtumien yhteydessä pyritään järjestämään myös kansainvälisten matkanjärjestäjien tutustumismatkoja Hossaan ja Suomussalmen alueelle.  

Alueen kansainvälinen markkinointi 

Tšekissä on parhaillaan käynnissä sosiaalisen median markkinointikampanja, joka pyrkii lisäämään alueen tunnettuutta ja houkuttelemaan uusia matkailijoita. 

Parhaillaan ollaan suunnittelemassa yhteistyössä eri tahojen kanssa useita kansainvälisille asiakkaille suunnattuja sosiaalisen median kampanjoita.  

Jaa sivu: