Julkaisut

Viisaan liikkumisen suunnitelmaa esiteltiin yleisölle

Julkaistu 3.10.2024 Muokattu 3.10.2024

 Kainuun kuuden kunnan viisaan liikkumisen suunnitelmaa esiteltiin asukkaille ja päättäjille 2.10.2024 pidetyssä verkkotilaisuudessa.  

Suomussalmen tekninen johtaja Niina Kinnunen hankkeen hallinnoijan puolesta avasi tilaisuuden.   

“Suunnitelman laatimistyössä tunnistetaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta liikenteen vaaranpaikkoja. Toki samaa työtä tehdään kuntien liikenneturvallisuustyöryhmissä, mutta suunnitelman laatimisprosessissa tarkemmin”, Kinnunen taustoitti työtä. 

Suunnitelmaa laadittaessa on määritelty toimenpiteitä asioiden korjaamiseksi ja selvitetty keinoja edistää jalankulkua ja pyöräliikennettä sekä sen pääverkostoa.   

Kuntakohtaisten lähtötietojen kokoamiseen liittyi asukaskysely, johon tulikin hyvin vastauksia. Liikenneturvallisuustyöryhmissä on tuloksia jo käsitelty. Eri toimijoiden yhteinen ymmärrys tilanteesta ja toimenpiteiden suunnasta on tärkeää. 

“Suunnitelmia työstetään vielä, ja tavoite on saada suunnitelmat valmiiksi marraskuun loppuun mennessä” Kinnunen totesi.  

Uutta suunnitelmissa on kevyen liikenteen väylien hierarkkisuus, ja se puolestaan tuo uutta näkökulmaa ja painotuksia suunnitteluun. 

Päätökset toimenpiteistä ja niiden toteutusaikatauluista tehdään kuntakohtaisesti vuosittain, vaikka suunnitelmissa on esitetty lukuisia toimenpiteitä. Tärkein tavoite kuitenkin on saada toimenpiteille pitkäjänteinen kehittämissuunnitelma. 

Nykytila 

Nykytilannetta tarkasteltiin liikennevahinkojen määrää suhteutettuna asukaslukuun viiden vuoden aikajaksolla, ja huomattiin, että Suomussalmi ja erityisesti Ristijärvi ylittävät valtakunnan tai Kainuunkin tason. Suomussalmella oli kuudesta kunnasta vähiten liikennekuolemien nollavuosia viimeisen kymmenen vuoden tarkastelujakson aikana.   

Kysyttäessä mikä saisi liikkumaan enemmän arjen matkoja pyörällä oli vastaus useimmiten turvallisemmat pyöräreitit ja parempi talvikunnossapito. 

Kävelyn osalta keskeisimmäksi toimenpiteeksi nostettiin parempi talvikunnossapito ja oma asennemuutos kävelyä kohtaan. Toisaalta kävelyn osalta todettiin, että kävelyä on monen vastaajan arjessa jo nyt paljon. 

Liikenneturvallisuutta pidettiin kyselyn perusteella yleisesti hyvänä. Liikenneturvallisuutta vaarantaa kyselyyn vastanneiden asukkaiden mielestä eniten ylinopeus. Puhelimen käyttö ajaessa tuli toiseksi. Jalankulkijoiden huomiotta jättäminen suojateillä ja pyöräilijöiden kypärättömyys nousivat myös kyselyssä turvallisuutta heikentäviksi toimintatavoiksi.  

Pyöräliikenteen pääverkko 

Kainuussa sopivimpana pyöräilymatkan pituutena pidetään 3–5 kilometriä ja kävelymatkan pituutena 3–4 kilometriä. 

Toimivien pyöräilyolosuhteiden suunnittelun kulmakivi on pyöräliikenteen verkon suunnittelu. Tavoite on luoda edellytykset polkupyörän käytölle arkisena kulkuvälineenä ja parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen asemaa katujen ja kaupunkitilan suunnittelussa. 

Pääverkko tukee infran kehittämistoimien ja kunnossapidon suunnittelua ja ohjelmointia. Se on työkalu, jolla varmistetaan yhdenmukaisten ja saumattomasti toisiinsa kytkeytyvien järjestelyiden toteutus. 

Polkupyörällä tulee voida turvallisesti ja sujuvasti saavuttaa kaikki kohteet kuten kodit, koulut, työpaikat ja palvelut. 

Ensisijainen tavoite ei ole rakentaa erillisiä pyöräteitä, vaan kehittää pyöräilyolosuhteita ja parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti sekä sovittaa pyöräliikennettä ja muuta liikennettä yhteen koko verkon laajuudessa. 

Pyöräliikenteen hierarkkista luokittelua eli pääverkkoa hyödynnetään työkaluna mm: 

  • väylien maankäytön suunnittelussa 
  • hankkeiden priorisoinnissa 
  • väistämissäännöissä 
  • näkyvyydessä 
  • viitoituksessa 
  • kunnossapidossa. 

Liikenneympäristön parantamiskohteiden esittely kunnittain 

Suomussalmella liikenneympäristön parantamiskohteita on listattu kaikkiaan kolmisenkymmentä. Suurin osa kohdistuu keskustaan ja sen lähialueille, mutta toimenpiteitä suunnitellaan esimerkiksi viitostielle Hossan lähelle (kevyen liikenteen väylä) ja maastoon pyöräilyreitin kehittämistä Hyrynsalmelle saakka. 

Kustannuksiltaan kalleimmat suunnitellut toimenpiteet ovat Ruokapuistontien parantaminen ja osin linjauksen muuttaminen kohti viitostietä. Uuden alikulun rakentaminen 5-tien ali ja kiertoliittymän rakentaminen Kyröntien ja Jalonkadun risteykseen kuuluvat myös korkeiden kustannusten hankkeisiin. 

Kaljuskylän ja Kauniskankaan välille suunnitellaan uutta kevyen liikenteen väylää, samoin kuin monitoimireittiä Taivalalasen rannoille. 

Nopeusrajoituksia aiotaan päivittää oheisen kartan mukaisesti.  

 

Jaa sivu: